توهین به مقدسات در فقه وحقوق کیفری
اعتقاد به مقدسات سابقه طولانی دارد.واز زمانی که بشر بوده است یک سری اموری بوده که نزد انسانها داری احترام ویژه وقداست خاصی بوده است .مفهوم مقدس در معناهای پاک کرده وبه پاکی یاد شده و منزه وبه مرد خدا که از منهیات پرهیز کرده به کار برده شده است . این کلمه هم چنین از صفات خداوند وجبرئیل می باشد .پس میتوان گفت که مقدس اموری هستند که بواسطه معنویت و پاکی و نزدیکی به خداوند دارای احترام ویژه هستند وهتک حرمت آنها حرام میباشد.
قداست در همه ادیان توحیدی بوده است چرا که در همه ادیان اموری هستند که نزد پیروان ان دین دارای جایگاهی ویژه هستند وشکستن حریم انها جایز نیست .در اسلام هم یک سری مقدساتی هست که احترام انها واجب است.اما مقدسات اسلام چه چیزهایی هستند که احترام انها واجب و هتک حرمت انها حرام میباشد؟مقدسات اسلام به چند دسته کلی تقسیم میشوند که ما خلاصه وار به انها اشاره میکنیم:
1:اعتقادات ماوراء الطبیعه الف:خدای سبحان که مقدس ترین مقدسات نزد مسلمانان است و بقیه مقدسات به مقدار دوری و نزدیکی به خداوند سنجیده میشوند.ب:اساس دین و احکام ضروری آن.ج:اساس ایین های مسیحی و یهودی و...که نزد مسلمانها از ادیان اسمانی میباشد.
2:اشخاص مقدسی که دارای قوه عصمت باشند .الف:پیامبران مخصوصا نبی مکرم اسلام ص ب:ائمه اثنی عشری و حضرت فاطمه س.چرا که نزد شیعیه عصمت اینها ثابت شده است.
3 :مکان های مقدس مثل کعبه ومساجدومشاهد مشرفهالف:کعبه ب:مساجدج مشاهد مشرفه
4:زمان های مقدس.مثل روز جمعه وشب قدر و اعیاد مذهبی
باید گفت که اینها مقدسات مسلمان ومخصوصا شیعیان هستند .حالا اگر کسی به اینها توهین کند در فقه و حقوق جزایی چه مجازاتی برایش در نظر گرفته اند؟
در فقه توهین به مقدسات در قالب عنوان سب النبی –توهین وفحس به پیامبر- بحث میشود که همه فقها قائل به اعدام چنین شخصی هستند وتزد فقهای شیعه ائمه (ع )وحضرت صدیقه طاهره( س) مشمول چنین حکمی هستند.
حضرت امام در تحریر الوسیله میفرمایند:من سب النبی ... وجب على سامعه قتله ...و کذا الحال لو سب بعض الأئمة علیهم السلام، و فی إلحاق الصدیقة الطاهرة سلام اللَّه علیها بهم وجه، بل لو رجع إلى سب النبی (ص) یقتل بلا إشکال.<<کسی که به پیامبر گرامی اسلام توهین کند واجب است کشتنش بر انکه این توهین را میشنود .وهمین حکم است در مورد سایر ائمه و توهین به حضرت صدیقه طاهره اگر به توهین به پیامبر برگردد باز هم همین حکم جاری میشود>>.ولی در مقررات کیفری ایران تا قبل از تصویب قانون مجازات اسلامی 1375فقط در قانون مطبوعات 1362توهین به مقدسات جرم بوده و با توجه به اصل قانونی بودن صرفا کسانی که از طریق مطبوعات مرتکب توهین میشدند مجازات میشدند.این لایحه مقرر میداشت که هر کس بوسیله مطبوعات به دین مبین اسلام ومقدسات ان توهین کند در صورتی که ارتدادمنجر شود حکم ارتداد...والا تعزیر میشود.
در سال 1375با اقتباس از نظر فقهای شیعه ماده ای تصویب شد که نواقص پیشین را رفع کرده وکسانی که به هر طریق به پیامبر گرامی اسلام و حضرات ائمه وحضرت صدیقه طاهره توهین کند قابل تعقیب کیفری دانسته است .م513قانون مجازات اسلامی مقرر میداردکه هر کس به مقدسات اسلام وهریک از انبیائ عظام و ائمه طاهرین وحضرت صدیقه طاهره اهانت کند اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام و الا...تعزیر میشود.
1:تحریر الوسیلة، ج2، ص: 477
شکایت قرآن
????????
...و اما مردمی عامی!که با قلب رئوف و روح آرامی?نیاز و آرزوشان را در ((الفاظِ))نشان گیرند و بس!
بی آنکه در اعماق فرمانم نشانی از خدا گیرند!و پا در راه بگذارند!من از اینان گله دارم ...هزاران?صدهزاران?من گله دارم.
ولیکن... یکی خواند مرا گنگ و غلط با چهچهی گویی که آهنگ غنا هستم.
یکی آویزدم بر گردنش...گویی صلیبی?از طلا هستم!
یکی نالد مرا در بزمِ غم?گویی که شعر مردگان هستم!
یکی بندد مرا در بازویش?گوید که((خَیرٌحافِظا))هستم!
یکی هم بهر حفظ جان و مالش?غافل از یاد خدایش میدمد یک قطعه ام را بر خودش?بر خانه اش?...بر جان و مال و بچه اشیتا از بلاها درامان باشد.
به هنگام مرض?...آنجا که دکتر عاجز از درمان ?دواها بی اثر گردد?مرا شویند ونوشند?که شاید آب((الفاظم))علاج دردشان باشد.
در آن دم که عزیزی از وطن عزم سفر دارد?مادری یا خواهری یا همسری?در بدرقه براو نظر دارد?پلی از من به بالای سرش بندد که دائم از خطرها در امان باشد.
به دیوار مناره...بر فراز گنبد وباره?به گرد هر ضریح و تکیه و مدفن و قندیل شبستانها?با خط تزئین سردرهم?معمّا وار و ناخوانا?مرا با صنعت تذهیب?آری...عرضه می دارند.
برای نذر دنیا و ثواب آخرت از((باء))تا((سین))خواندنم را با شتابی ختم می گیرند...وتنها ذکر((الفاظم)) تهی از معنی آنها و چون وردی مقدس?بی تفهّم?بی تعقّل?بی ت?مّل?بی تفکّر?از برای رفع حاجت یا ثواب آن نثار رفتگان و بس.
فلانی در تمام زندگی با من ندارد آشنایی ولی هنگام تردید و بلاتکلیفی اش ?در انتخاب مسکن ویاری?و یا آغاز هر کاری?به دامانم زند دست و گشاید بین اوراقم که یابد راه خود را خوب یا بد یا میانه.
برای یمن هر مسکن?مرا با آب و آئینه به آنجا می برند?اول که شاید?تا مبارک گردد آن خانه.کنار هفت سین سفرشان اندر صف سنجد?سماق وسیر.
به همراه صداق زن به پیش چشم داماد و عروسِ ِنقره ای دامن?به بالین مریضان?توی جیب مردمان?بر سینه نوباوگان?بر روی قبر مردگان?من حاضرم? من حاضرم...
اما چرا از بهر چه؟این کارها با این کتاب؟!اگرچه بُوَد برخی صواب(نادرست) ?برخی ثواب!
اما(تحرک)مقصد است؟یا آنکه?در منظور ما تنها?(تبرّک)مقصد است؟
????????
آیا قرآن فقط برای این کارهاست یا به منظور دیگری نازل شده؟
آیا قرآن فقط برای این کارهاست یا به منظور دیگری نازل شده؟
آیا قرآن فقط برای این کارهاست یا به منظور دیگری نازل شده؟
فکر کنیم و به خود جواب دهیم.
می خواهم با این عکس شما را به سرزمینی که در این ماه هر یک از ما آرزوی دیدنش را داریم ببرم
این عکس را خودم در 28خرداد ماه امسال گرفته ام. انشاال.. که با دیدن این عکس ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید.
" التماس دعا "
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
FreeCod Fall Hafez